Face

Das Lymphödem ist eine chronische Erkrankung, die durch eine Ansammlung von Lymphflüssigkeit in den Geweben aufgrund einer Störung des Lymphsystems verursacht wird. Es tritt häufig in Armen oder Beinen auf, kann aber auch andere Körperteile betreffen. Lymphödeme können primär oder sekundär sein:

 

  • Das primäre Lymphödem ist seltener und wird durch eine angeborene Fehlfunktion des Lymphsystems verursacht.
  • Das sekundäre Lymphödem entsteht durch eine Beschädigung des Lymphsystems (durch Operationen, Bestrahlung, Infektionen oder Verletzungen). Ein Beispiel für das sekundäre Lymphödem ist das chronische Lymphödem, das nach Brustkrebstherapie entstehen kann (breast cancer related-lymphedema, BCRL).

Patienten und Patientinnen mit Lymphödem können an folgenden Symptomen leiden:

 

  • Schwellungen in den betroffenen Bereichen
  • Schweregefühl oder Spannungsgefühl
  • Eingeschränkte Beweglichkeit
  • Häufige Infektionen in den betroffenen Bereichen
  • Veränderungen der Hauttextur

Die Diagnose eines Lymphödems erfolgt in der Regel durch:

 

  • Medizinische Anamnese und körperliche Untersuchung
  • Bildgebende Verfahren wie Lymphszintigraphie, ICG oder MRT
  • Messung des Unterschieds im Umfang der Gliedmassen

0 (Latent oder subklinisch)

 

Keine äußerlichen Anzeichen oder Symptome sichtbar. Latente Veränderungen im Gewebe können vorhanden sein, die durch spezielle Untersuchungen nachgewiesen werden können.

 

I (Frühstadium)

 

Leichte Schwellungen, die normalerweise während der Nacht verschwinden oder durch Hochlagern reduziert werden können. Die Haut kann sich leicht eindellen und wieder in die normale Form zurückkehren. Gelegentlich Beschwerden wie Spannungsgefühl oder Schmerzen.

 

II (Mittelstadium)

 

Persistierende und schwerer kontrollierbare Schwellung. Haut kann verdicken und verhärten, mit Fältchenbildung und Veränderungen des Hautbildes. Häufiger Beschwerden und wiederholte Entzündungen.

 

III (Spätstadium oder Elefantiasis)

 

Massive, dauerhafte Schwellungen und Deformitäten. Stark verdickte und verhärtete Haut, mit tiefen Furchen und Warzenbildung. Chronische Entzündungen und Infektionen, schwer zu behandeln. Funktionseinschränkungen und erhebliche Beschwerden häufig.

Forehead lift / eyebrow lift

(Super)Mikrochirurgische Behandlungsmethoden in der Lymphchirurgie umfassen die lymphovenöse Anastomose (LVA) und die vaskularisierte Lymphknotentransplantation (VLNT). Die Eingriffe zielen darauf ab, nicht nur die Symptome zu lindern, sondern auch die Ursachen des Lymphödems beheben. Sichtbare Resultate an den betroffenen Extremitäten werden erst nach Wochen bis Monate erzielt.

 

Aufenthalt: 2 bis 5 Tage

Dauer: 3-5 Stunden

Narkose: Vollnarkose

Fäden: selbstauflösend und zum Entfernen nach ca. 2 Wochen

Postoperativ: Kompressionskleidung und Physiotherapie vorerst dauerhaft, arbeitsfähig nach ca. 2-4 Wochen, Sport nach ca. 2-4 Wochen

Forehead lift / eyebrow lift

A forehead lift is always combined with an eyebrow lift. If the position of the eyebrows has dropped over time, the face looks tired. In the beginning, this can be compensated for by plucking the eyebrows, but not later on. In this context, it is important that the correct diagnosis is made by a plastic surgeon who recognizes that it is the eyebrow position and not the upper eyelids that make your face look tired. Lifting the upper eyelids cannot achieve the desired effect. An additional lateral lift of the eyebrows is usually performed during the same procedure.

In a classic forehead lift, the incision runs behind the hairline from the temples upwards in an arc to the crown of the head. Alternatively, the forehead lift can also be performed endoscopically in most cases.

Stay: 1 to 2 nights

Operation duration: 2-3 hours

Anesthesia: general anesthesia

Stitches: are removed after 7 days

Drains: 2 soft drains for 1-2 days

Postoperative: pressure bandage for 7-10 days, socially acceptable after 2-3 weeks, able to work after 2-3 weeks, sports after 4-6 weeks

Scars: fade after 6-12 months

Eyes (eyelid lift / blepharoplasty)

Hardly any other part of the face is observed more intensively by the person opposite you than your eyes. The fine skin around them quickly shows the effects of light-induced skin ageing caused by too little sleep or nicotine consumption. An eyelid lift is an effective procedure that makes you look rested and refreshed without making you look "operated on". This is why the eyelid lift is the most commonly performed facial procedure. It is also increasingly an operation requested by men.

The upper eyelid lift is performed by excising a strip of skin from the outside. The lower eyelid lift can be performed transconjunctivally ("from the inside") or through a fine incision on the lower edge of the eyelashes ("from the outside"). The appropriate technique depends on the amount of excess skin or fat.

Stay: Outpatient or 1 night

Operation duration: 1/2 hour (upper eyelids), 2 hours (upper and lower eyelids)

Anesthesia: local anesthesia (upper eyelids) or general anesthesia

Stitches: are removed after 5-7 days

Drains: None

Postoperative: socially acceptable after 14 days, able to work after 3 weeks, sports after 4-6 weeks

Scars: fade after 6-12 months

Lips

The shape and fullness of the lips are decisive factors in the face and are unconsciously used to assess a person's character and vitality. Narrow lips look "grim", smoker's lines around the mouth look unkempt and make the face appear older. Corners of the mouth that end downwards make the facial expression appear bad-tempered or even haggard.

A fuller volume and a smooth lip surface with an accentuated red-white border (cupid's bow) and the philtrum can be easily achieved by injecting fillers. We only use absorbable materials (e.g. hyaluronic acid) or, in special cases, the patient's own fat, which provides lasting volume. Lip augmentation is performed under local anesthesia. The effect is permanent after the application of autologous fat. The resorbable fillers have an effect of 3 to 6 months.

A small but effective procedure is the corner of the mouth lift. It can be performed under local anesthesia.

We also offer lip pigmentation (medical tattooing).

We do not recommend the use of semi-absorbable or non-absorbable filler materials such as silicone due to the unpredictable undesirable side effects such as granuloma formation and the asymmetries that often result. However, we do offer corrective procedures if you have developed side effects from this therapy, which is unfortunately still being carried out elsewhere.

Ears / Otopexy

Protruding ears can be a major problem for children and adults alike. In many situations, they cannot be hidden and are visible to everyone. Depending on the extent of the deformity, part of the pinna is reshaped or only the position of the pinna in relation to the head is redefined. The operation can be performed from around the age of 5. The result is permanent.

Stay: outpatient or possibly 1 night (University Children's Hospital UKBB)

Operation duration: 1-2 hours

Anesthesia: local anesthesia or general anesthesia

Stitches: mostly self-dissolving, residual stitches remain for 14 days

Drains: none

Postoperative: pressure bandage for 8-10 days, able to work after 1-2 weeks, sports after 4-6 weeks

Scars: not visible

Swelling: 4-6 months